Straszni Panowie Trzej

  • O projekcie
  • Artyści

Płyta, oparta jest na materiale prezentowanym podczas koncertów lecz wzbogacona jest o element oryginalny i niespotykany przy prezentacji piosenek „Starszych Panów”. Są to, po raz pierwszy zaprezentowane, opracowania znanych wszystkim piosenek (siedmiu z pośród dwunastu znajdujących się na płycie) na powyższe trio i siedemnasto osobową orkiestrę smyczkową. Do tej pory znamy ich wykonania w małych, kameralnych składach. Aranżacje orkiestrowe Andrzeja Jagodzińskiego znanego i uznanego aranżera z pewnością są mocną stroną tego projektu.

Niewątpliwym atutem płyty jest także duet wykonywany przez gwiazdę polskiej sceny jazzowej Ewę Bem i Janusza Szroma.

Co ciekawe, piosenki na płycie nie pochodzą wyłącznie ze znanego wszystkim telewizyjnego programu: Kabaret Starszych Panów.

To, co najbardziej zachwyca i łączy wszystkie te kompozycje, to niebanalna harmonia, elastyczność języka, wyrafinowane rymy i doskonała rytmika tekstu przeznaczonego do śpiewania.

– Tak autorzy i wykonawcy rekomendują swoją płytę.

Niech jednym przypomni, a innym zabłyśnie odkryciem.

Odkryciem STARSZYCH PANÓW.

Bo STARSI PANOWIE byli dwaj a jakże jedyni.

Straszni Panowie Trzej

– to nazwa i pomysł. Tak, był uprzejmy nazwać ich Bogdan Hołownia – wybitny znawca twórczości Jerzego Wasowskiego i sam wybitny w ogóle. W nazwie tej jest zakodowana więc afirmacja, pochwała, uznanie. Być może nawet nuta pozytywnej jazzowej zazdrości.

Straszni Panowie Trzej

– prowokacja i przewrotność. Celem uzyskania efektu typu ” nie taki diabeł straszny jak go malują”. I nie tacy Oni straszni jak się nazywają. A ponad wszystko uzyskują efekt brzmieniowego podobieństwa swojej nazwy do „STARSZYCH PANÓW”.

Janusz Szrom – śpiew, Andrzej Jagodziński – fortepian, Andrzej Łukasik – kontrabas.

– straszni ? z powierzchowności może?

Ależ Oni powierzchowności bezpiecznej. Powierzchowności między ujmującą a nieujmującą – nie ujmującą nic każdej innej powierzchowności. Nie stanowiącej dla innej urody nachalnej konkurencji.

– to od lat wielu ludzie związani z polskim jazzem na tyle mocno i tym rodzajem więzi, że już nie tylko Oni nie wyobrażają sobie życia bez jazzu ale i Jazz nie wyobraża sobie życia bez nich.

Tekst: Andrzej Poniedzielski

Płyta do nabycia:

www.bluenote.waw.pl

Autorem zdjęć Strasznych Panów jest Marcin Klaban – Agencja Gazeta.
Instrumenty dorysował Strasznym Panom Jacek Gawłowski.

Janusz Szrom

Janusz Szrom, Jazzowy Wokalista Roku wg. plebiscytu miesięcznika „Jazz Forum” w latach 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 oraz 2014. Kompozytor, aranżer, pedagog, doktor  habilitowany sztuki muzycznej. Członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego.

Udekorowany Medalem Gloria Artis za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Za początek swojej profesjonalnej działalności na scenie muzycznej przyjmuje rok 1994, w którym zajął II miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Zamościu. W kolejnym roku otrzymał jedno z najważniejszych wyróżnień dla młodego artysty – nagrodę publiczności „Klucz do kariery” na festiwalu Pomorska Jesień Jazzowa 95. W tym samym roku ukończył z wyróżnieniem edukację na Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej.

Jako jeden z bardzo niewielu polskich wokalistów jazzowych ściśle trzyma się wytyczonej sobie przed laty jazzowej ścieżki, nagrywając i koncertując z muzykami stanowiącymi trzon polskiej sceny muzycznej: Ewa Bem, Krystyna Prońko, Irena Kwiatkowska, Andrzej Jagodziński, Włodzimierz Nahorny, Wojciech Młynarski, Bogdan Hołownia, Jacek Meira (Niedziela), Zbigniew Wrombel. Jego głos usłyszeć można na blisko czterdziestu płytach CD.

W 2008 roku Janusz Szrom został wybrany przez legendarnego Michela Legranda do wspólnego występu podczas jubileuszowego 50 festiwalu Jazz Jamboree.

Jest autorem projektu muzycznego „Straszni Panowie Trzej”, pierwszego jazzowego opracowania piosenek Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory. Dwa spośród jego albumów otrzymały status „Złotej Płyty”: „Straszni Panowie Trzej” oraz „Pogadaj ze mną” (oba w 2009 roku).

Oprócz wokalistyki, zajmuje się również komponowaniem, aranżowaniem oraz nauczaniem. Jest pedagogiem w Policealnym Studium Jazzowym przy Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Od wielu lat prowadzi klasy wokalne na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Puławach i Chodzieży.

Andrzej Jagodziński

Artysta wszechstronny;  waltornista z wykształcenia, pianista jazzowy, akordeonista, kompozytor, aranżer i pedagog. Karierę jazzową rozpoczął zdobyciem głównych nagród – indywidualnej i zespołowej na festiwalu ‚Złota Tarka’ w 1979 roku. Do dzisiaj dzięki swojej wyjątkowej umiejętności wtopienia się w brzmienie i konwencje danego zespołu gra w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu: Old Timers, Swing Session, Quintessence, String Connection, Kwartet Janusza Muniaka, Kwartet Tomasza Szukalskiego, Polish All Stars Jarosława Śmietany, formacje Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego.

W swej dotychczasowej karierze koncertował niemal na całym świecie biorąc udział między innymi w Jazz Yatra – Bombay, Ost-West Nurnberg, Jazz in Europe-Paris, Skane Festivalen in Malmo, Edinburgh Art Festival, Ankara Music Festival, Leverkusener Jazz Tage, Istanbul International Festival, Ankara Music Festival.

Od kiedy w 1993 roku powstało trio firmowane jego nazwiskiem, artysta aranżuje utwory Fryderyka Chopina – autorski pomysł oraz wielki sukces artystyczny i komercyjny (albumy ”Chopin”, „Chopin Once More”, „Les Brillantes”, „Sonata b-moll”), a także muzykę ludową (album „Muzyka Polska”). Od samego początku lider Trio samodzielnie dobiera i aranżuje repertuar na kolejne płyty. Od 2004 wraz z pomysłodawcą projektu Januszem Szromem i Andrzejem Łukasikiem tworzą zespół „Straszni Panowie Trzej”. Formacja ta nagrała dwie płyty, których pierwsza otrzymała status Złotej Płyty.

Jako akordeonista udzielał się w wielu projektach, m.in. z Januszem Stroblem, Project Grappelli  czy Anetą Łastik. Wielki sukces odniosła współpraca z włoskim pianistą Giovannim Mirabassim i wydanie dwóch płyt: „Giovanni Mirabassi i Andrzej Jagodziński Trio” oraz „C-minor”, która spotkała się z wielkim zainteresowaniem w Japonii.

Na swoim koncie ma również wiele dokonań we współpracy z wokalistami, m.in. Anetą Łastik (od występów z nią zaczęło się – występ w ramach ‚Złotej Tarki’ w 1979 r.), Ewą Bem (już 30 lat współpracy), Grażyną Auguścik, Urszulą Dudziak, Agnieszką Wilczyńską, Anną Stankiewicz, Januszem Szromem.

Andrzej Jagodziński od ponad 20 lat zajmuje się działalnością pedagogiczną. Prowadzi klasę fortepianu, zespoły jazzowe oraz wykłada improwizację jazzową na Wydziale Jazzu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznej przy ul. Bednarskiej w Warszawie. W 2005 roku jako jedyny Polak zasiadał w jury I Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Moskwie.

20-lecie istnienia swojego Trio świętował prawykonaniem „Koncertu fortepianowego g-moll”  z towarzyszeniem trio jazzowego i orkiestry symfonicznej, który artysta skomponował na tę okazję. Premiera utworu w wykonaniu Trio Andrzeja Jagodzińskiego oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, a także płyty o tym samym tytule, miała miejsce podczas jubileuszowego koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie w listopadzie 2013 roku.

Andrzej Łukasik

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie kontrabasu profesora Andrzeja Mysińskiego. Karierę muzyka jazzowego rozpoczął w 1978 r. w Kwintecie Kazimierza Jonkisza, w skład którego wchodzili również: Krzesimir Dębski, Andrzej Olejniczak i Janusz Skowron. Zespół w tym składzie nagrał płytę oraz uczestniczył w festiwalu Jazz Jamboree w 1980 roku. W pierwszej połowie lat 80. był stypendystą nagrody im. Krzysztofa Komedy. Razem z Krzysztofem Wolińskim zdobył w 1984 r. wyróżnienie na konkursie jazzowym w Hoeilaart w Belgii.

Współpracował z czołowymi przedstawicielami polskiej sceny jazzowej, m.in. Włodzimierzem Nahornym, Henrykiem Miśkiewiczem, Andrzejem Jagodzińskim, Tomaszem Szukalskim, Andrzejem Olejniczakiem, Pawłem Perlińskim, Robertem Majewskim, Januszem Skowronem, Maciejem Strzelczykiem, Krzesimirem Dębskim i Januszem Muniakiem.

Członek wielu formacji jazzowych, m.in. zespołów Włodzimierza Nahornego, Novi Singers, Kazimierza Jonkisza, Pawła Perlińskiego , Big Bandu PRiTVAndrzeja Trzaskowskiego, Project Grappelli, a także Warsaw Paris Jazz Quintet. Razem z Januszem Szromem i Andrzejem Jagodzińskim stworzyli zespół Straszni Panowie Trzej.

Współpracował także z artystami nie związanymi z muzyką jazzową, m.in. Krzysztofem Jakowiczem, Andrzejem Wróblem, Wojciechem Młynarskim,Jerzym Derflem, Krystyną Jandą, Joanną Trzepiecińską, Zbigniewem Zamachowskim, Piotrem Machalicą, Arturem Andrusem, Andrzejem Poniedzielskimoraz Bogdanem Loeblem.

Był także twórcą wielu projektów muzycznych, m.in.: trwającego 5 lat cyklu koncertów prowadzonych przez Artura Andrusa, pt. Jazz, Powidła, Lasy (później nazwanego Warszawskie Wieczory Jazzowe), prezentującego gwiazdy wokalistyki jazzowej (wśród gości występowali m.in. Ewa Bem, Lora Szafran, Iza Zając, Ewa Uryga, Andrzej Dąbrowski, Janusz Szrom, Marek Bałata, Krzysztof Kiljański, Marc Thomas, Miles Griffith, Monty Waters, Sibel Kose i wielu innych).

Od 1994 r. prowadzi firmę muzyczną Blue Note Agencja Artystyczna, zajmującą się organizacją koncertów i festiwali oraz produkcją płyt. Dwa spośród jego albumów otrzymały status Złotej Płyty: Straszni Panowie Trzej oraz Pogadaj ze mną (oba w 2009 roku).

BLUE NOTE Agencja Artystyczna

realizacja: estinet.pl