Chopin Symphony Jazz Project

  • O projekcie
  • Artyści

Projekt CHOPIN WARSAW/PARIS JAZZ QUINTET
z Orkiestrą Symfoniczną

Jazzowe opracowania muzyki Fryderyka Chopina mają w Polsce długą tradycję. Już w latach siedemdziesiątych Novi Singers śpiewali Chopina, a Mieczysław Kosz grał parafrazy kilku utworów. Ale dopiero w latach dziewięćdziesiątych rozpoczął się trwający aż do dzisiaj prawdziwy boom na Chopina na jazzowo. Prekursorem był Andrzej Jagodziński i jego trio. Później inni jazzmani tacy jak: Adam Makowicz, Krzysztof Herdzin, Włodzimierz Nahorny, Leszek Możdżer mierzyli się z materiałem Chopinowskim. Wszystkie te opracowania dotyczyły składów osobowych – od solowego fortepianu, poprzez comba jazzowe, do tria z orkiestra kameralną.

Najnowszy projekt warszawskich jazzmanów jest pierwszą próbą przetransponowania Chopina na kwartet jazzowy, wokalistę jazzowego i orkiestrę symfoniczną. Jest to unikatowe podejście zarówno ze względu na sposób traktowania materiału Chopinowskiego jak i na rozmiar aparatu wykonawczego. W projekcie biorą udział czołowi przedstawicieli polskiej muzyki jazzowej oraz francuski wokalista i saksofonista Marc Thomas. Udział artysty francuskiego w realizacji projektu jest celowy z uwagi na polsko francuskie wątki życia i twórczości Fryderyka Chopina. Muzykom jazzowym towarzyszyć będzie orkiestra symfoniczna.

Cele jakie przyświecały twórcom projektu to promowanie polskiej kultury narodowej poprzez prezentację w nowoczesnej nie konwencjonalnej formie twórczości jednego z najwybitniejszych kompozytorów świata, artystyczne poszukiwanie niestandardowych form wyrazu dla twórczości Fryderyka Chopina, a także zainteresowanie współczesnego odbiorcy polska kulturą narodowa poprzez pokazanie jej w nowym świetle.
W realizacji projektu udział wzięli:

WARSAW/PARIS JAZZ QUINTET:

MARC THOMAS – śpiew, saksofon, jest czołowym przedstawicielem wokalistyki jazzowej we Francji.
ROBERT MAJEWSKI – trąbka, obok Tomasz Stańki i Piotra Wojtasika czołowa trąbka w Polsce.
PAWEŁ PERLIŃSKI – fortepian, pianista wszechstronny grający jazz, klasykę i inne gatunki muzyczne.
ANDRZEJ ŁUKASIK – kontrabas, muzyk grający w kilku czołowych formacjach muzycznych, a także producent płyt i animator życia muzycznego.
SEBASTIAN FRANKIEWICZ – perkusja, jeden z najbardziej utalentowanych perkusistów młodego pokolenia.
W połowie maja 2010 na rynku muzycznym ukazała się płyta z powyższym projektem.
Jeżeli koncert grany jest z udziałem Orkiestry Symfonicznej, do udziału w nim zapraszamy WOJCIECHA ZIELIŃSKIEGO – dyrygenta i aranżera, stawianego na równi z Wojciechem Karolakiem, Andrzejem Jagodzińskim czy Krzysztofem Herdzinem.

Na program składają się następujące aranżacje i opracowania:

  1. Is It Christmas Again…? – Scherzo h-moll op. 20 (II temat)
  2. Amber Voyage – Mazurek C-dur op. 67 nr 3
  3. New Ballad – Ballada g-moll op. 23
  4. Longing – Mazurek a-moll op. 17 nr 4
  5. Accidentals Sea – Scherzo E-dur op. 54
  6. Without a Prelude- Preludium c-moll op. 28 nr 20
  7. Foggy Trees – Etiuda es-moll op. 10 nr 6
  8. Stretchin’ – Preludium e-moll op. 28 nr 4
  9. Just a Moment – Etiuda f-moll z Trois Nouvelles Études op. 36A nr 1
  10. Other Changes – Mazurek g-moll op. 24 nr 1
  11. Berceuse Des-dur op. 57
  12. After Christmas- Scherzo h-moll op. 20 (II temat)

Aranżacje na kwintet jazzowy: Robert Majewski, Paweł Perliński, Wojciech Zieliński.
Aranżacje orkiestrowe: Wojciech Zieliński, Robert Majewski.

Koncert jest opracowany w taki sposób, że może być grany w różnych opcjach:

  • Warsaw/Paris Jazz Quintet z udziałem miejscowej Orkiestry Symfonicznej.
  • Warsaw/Paris Jazz Quintet bez orkiestry.

 

Marc Thomas

Już w wieku 4 lat mały Marc pasjonuje się wszystkim, co swinguje, od Salvadora do Fitzgerald. Debiutuje w wieku 16 lat w CIM. Michel Roques i Jean Claude Fohrenbach są jego pierwszymi mistrzami. Trzy lata później, w 1979 roku zwycięża w konkursie jazzowym Defense. Grając repertuar bardziej współczesny, wraz z Michelem Godardem i grupą Bakea, jest jeszcze raz laureatem tego konkursu w 1981. Zaczyna grać w formacjach wokalnych CIM, dla przyjemności, potem decyduje się studiować śpiew razem z Jeanem Claudem Briodinem i Christian Legrand. Jest studentem szczególnie uzdolnionym, startuje szybko jako wokalista i występuje na całym świecie z różnymi formacjami jazzowymi, takimi jak Urbansax, Henry Guedon, Jerome Savary.
Można go było usłyszeć grającego i śpiewającego z Sonny Rollinsem, Lee Konitzem, Billy Hartem, Marvą Wright, Houston Person, Michelem Graillerem, Luigim Trussardi, Charlesem Belonzi, Georgesem Arvanitasem, Emmanuelleem Bexem, Danielem Huckiem, Jean Loup Longnonem.
Marc Thomas dobrze się czuje zarówno w małych formacjach grających mainstream i jazz nowoczesny, a także występując w wielkimi orkiestrami. Jest dziś pierwszym wokalistą Claude Bolling Big Band i głównym solistą grupy wokalnej 6 ½, nominowanym do nagród – Wiktorów muzycznych. www.myspace.com/marcthomasjazz

Robert Majewski

Trębacz – kompozytor – aranżer urodzony w 1963 roku. Studia muzyczne ukończył w 1987 roku w Akademii Muzycznej w Warszawie.
Zdobył I nagrodę zespołową i I nagrodę indywidualną na konkursie „Jazz Juniors’83” w Krakowie, występując z zespołem „NEW PRESENTATION”.
Z tym samym zespołem w 1985 roku został laureatem I nagrody zespołowej w konkursie w Leverkusen w Niemczech. W 1990 roku został finalistą „Światowego Konkursu Trębaczy im. Louisa Armstronga w Waszyngtonie”.
Za działalność artystyczną w 1990 roku otrzymał państwową nagrodę im. St. Wyspiańskiego. Następna nagroda to „MUZYK ROKU 1990” przyznana R. Majewskiemu przez redakcję III Programu Polskiego Radia.
W 1991 przyznano mu stypendium im.K.Komedy. W tym samym roku Robert Majewski zagrał główną rolę w filmie Andrzeja Jakimowskiego „POGŁOS”, który został nagrodzony na „Jazz Film Saloon 1991” w Warszawie.
W 1992 roku ponownie zakwalifikował się do finału konkursu w Laverkusen, tym razem z zespołem „In Spector”, gdzie zdobył I nagrodę indywidualną i tytuł „Europejskiego Jazzowego Artysty 1992″. Jest często angażowany w nagraniach muzyki pop-rockowej.
W latach 1986-90 był solistą Big Bandu ” Studio S -1″ Polskiego Radia pod dyr. Andrzeja Trzaskowskiego. Prowadzi również własny kwartet, z którym wystąpili czołowi polscy muzycy między innymi Czesław Bartkowski, Zbigniew Namysłowski, Henryk Miśkiewicz.
W 1997 roku wystąpił z Orkiestrą „Eropean Broadcasting Union” w Kopenhadze, a od 1997 roku jest członkiem „Jazz Baltica Ensemble”.
W 1998 roku w Stuttgarcie, Robert Majewski wraz z Urszulą Dudziak wystąpił na jubileuszu J.E. Berendta z programem K. Komedy, gdzie odniósł duży sukces artystyczny. Robert Majewski występował na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych.
W 1998 na festiwalu „JAZZ JAMBOREE” wystąpił wspólnie z takimi gwiazdami światowego jazzu jak: Clark Terry, Roy Hargrove i Nicolas Payton.
Robert Majewski koncertuje i nagrywa nieomal ze wszystkimi czołowymi polskimi muzykami jazzowymi, a także nagrywa muzykę filmową, zapraszany przez takich kompozytorów jak Z. Preisner, Krzesimir Dębski. Jest czołową postacią polskiej sceny jazzowej.

Paweł Perliński

Absolwent Łódzkiego Liceum Muzycznego w klasie fortepianu W. Masewicza i Z. Jesmana. Studia ukończył w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina (1964-69) w klasie prof. Zbigniewa Drzewieckiego. Po uzyskaniu dyplomu podejmuje prace w macierzystej uczelni jako pianista na Wydziale Dyrygentury Symfonicznej (w klasie B. Wodiczki i B. Madeja) i jednocześnie w Teatrze Wielkim. Od 1975 r. podejmuje prace w Polskim Radiu i TVP jako muzyk solista i kameralista, realizując wiele nagrał obejmujących zarówno koncerty klasyczne z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej jak i pozycje kameralne i solowe.

Dzięki swoim szerokim zainteresowaniom muzycznym obejmującym szerokie spektrum muzyczne jest cenionym i często wykorzystywanym muzykiem studyjnym. Jest członkiem TRIO de Varsovie – klasycznego tria fortepianowego wykonującego repertuar muzyki kameralnej od Haydna do Szostakowicza.
Równocześnie działa jako pianista i aranżer jazzowy współpracujący z czołowymi polskimi muzykami.

Współzałożyciel grupy Jazz Carriers z którą został laureatem pierwszych nagród na międzynarodowych festiwalach jazzowych (1972) we Wrocławiu, w Prerov (Czechy), Beek-Enk-Donk (Holandia). Wieloletni współpracownik saxofonisty J. Muniaka, gitarzysty M. Blizińskiego, grupy wokalnej Novi Singers, Swing Session, Big Bandu Jazzowego PRiTV Studio S-1 kierowanego przez A. Trzaskowskiego.

Uczestniczył wielokrotnie w międzynarodowych festiwalach zarówno muzyki klasycznej w Bad Hersfeld i współczesnej w Bonn oraz „Warszawska Jesień” jak i jazzowych m.in Jazz Jamboree w Warszawie, w Norymberdze (Niemcy), Pradze (Czechy), Imola (Italia).
W czasie swojej działalności koncertowej miał zaszczyt współpracować z gwiazdami jazzu m.in. Buck Clayton’em, Bob Wilbur’em, Al Cohn’em, kompozytorami: Elmer Bernsteinem, Henrykiem Czyżem, Zbigniewem Preisnerem, Krzesimirem Dębskim, Andreasem Vollenveiderem. Koncertował w Europie, USA, Australii.
Z uprawianych form muzycznych najwyżej ceni różne formy kameralistyki. Jest też wykładowcą harmonii przy Studium i Wydziale Jazzu w Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.
Oprócz ogromnej ilości nagrań dokonanych głównie dla Polskiego Radia ma również w dorobku dyskograficznym płyty i CD m.in.:
Koncerty fortepianowe G-dur Beethovena, a-moll Griega
CD z muzyką kameralną Trio J. Haydna C-dur i A. Arejskiego d-moll (Trio de Varsovie – E. Marczyk, K. Marcinkowski, P. Perlinski)
CD ze Suitą na flet klasyczny (E. Gajewska) i trio jazzowe kompozytora francuskiego Claude Bolling’a
CD z Suita na skrzypce (T. Gadzina) i trio jazzowe j.w.
CD z Suita na wiolonczelę (A. Wróbel) i trio jazzowe j.w. (CD wydane przez firmę Acte Prealable)
Płyty jazzowe: „Carry on” – Jazz Carriers (Polskie Nagrania)
„Question mark” z J. Muniakiem (ts) i M. Blizinskim (git)
Novi Singers „Pay tribute”
Swing Session Aquarium Live (Poljazz)
„I want to be happy” z P.”Bocianem” Cieślikowskim (Polonia Records)
„Kolędy jazzowe” z M. Ślusarską i inne.

Andrzej Łukasik

Ur. w 1955 r. w Warszawie absolwent A.M. im. F. Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu.
Współpracował z czołowymi przedstawicielami sceny jazzowej, m.in. Włodzimierzem Nahornym, Henrykiem Miśkiewiczem, Andrzejem Jagodzińskim, Tomaszem Szukalskim, Pawłem Perlińskim, Robertem Majewskim, Januszem Skowronem, Ewą Bem, Lorą Szafran, Januszem Muniakiem. Członek wielu formacji jazzowych m. in. zespołów Włodzimierza Nahornego, Novi Singers, Kazimierza Jonkisza, Pawła Perlińskiego, Big bandu PRiTV Andrzeja Trzaskowskiego, Macieja Strzelczyka i in.
Razem z Januszem Szromem i Andrzejem Jagodzińskim tworzą zespół „Straszni Panowie Trzej”.
Członek formacji „Project Grappelli”- M. Strzelczyk, A. Jagodziński, K. Zemler, A. Łukasik, a także „JPL Quartet” – R. Majewski, P. Perliński, A. Łukasik, S. Frankiewicz.
Jest twórcą i wykonawcą cyklu koncertów zatytułowanego „Jazz, Powidła, Lasy” prezentującego gwiazdy wokalistyki jazzowej, w którym występowali m.in.:Ewa Bem, Lora Szafran, Iza Zając, Marek Bałata, Ewa Uryga, Andzrej Dąbrowski, Janusz Szrom, Dorota Miśkiewicz, Anna Serafinska, Krzysztof Kiljański, Marc Thomas, Miles Griffith, Monty Waters, Sibel Kose, i wielu innych.
Jest wziętym muzykiem sesyjnym biorącym udział w nagraniach i koncertach różnych, czasami bardzo odległych od siebie stylów muzycznych. Dokonał wielu nagrań płytowych.

Sebastian Frankiewicz

Perkusista młodego pokolenia. Jest absolwentem Wydziału Jazzu Katowickiej Akademii Muzycznej. Będąc na pierwszym roku studiów został zaangażowany do kwintetu Jerzego Małka, z którym gra do dziś. Z zespołem tym wygrał Jazz Juniors i otrzymał nagrodę indywidualną. Z formacją Epsylon wygrał Jazz Nad Odrą, Festiwal Standardów Jazzowych w Siedlcach i Złotego Krokusa na konkursie w Jeleniej Górze. Z zespołem Blue Mind Dominika Bukowskiego wygrał Bielską Zadymkę Jazzową. Od 2002 roku na stałe współpracuje z Michałem Urbaniakiem, z którym rok później wystąpił na koncertach w USA i Kanadzie. Ma na swoim koncie płyty z sekstetem Janusza Muniaka: „By Five” i „Gift” z kwintetem Jerzego Małka i „Blue Mind” z zespołem Dominika Bukowskiego, „Sny” z wokalistą Grzegorzem Karnasem i „Wege” z kwartetem Zbigniewa Wegehaupta. Współpracował m. in. z J. Muniakiem, T. Szukalskim, A. Dutkiewiczem, Z. Namysłowskim, M. Bałatą, A. Olejniczakiem, Lorą Szafran, Grażyną Auguścik, Urszulą Dudziak, Zbigniewiem Wegehauptem i Januszem Skowronem.

Wojciech Zieliński

Ur. 15 lutego 1955 roku w Józefowie, absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończył w klasie kompozycji w roku 1989 – kompozytor, aranżer, dyrygent, producent muzyczny, pedagog, instrumentalista. Gra na instrumentach klawiszowych. Od 1976 roku współpracuje z Polskim Radiem i Telewizją. Aranżuje i komponuje muzykę dla wielu wokalistów i instrumentalistów oraz dla orkiestr rozrywkowych. Uczestniczy w sesjach nagraniowych i koncertach gwiazd estrady i sceny. Jest producentem płyt Maryli Rodowicz („Marysia Biesiadna”, „Złota Maryla”). Jego dziełem jest około 1600 aranżacji.

Jesienią 1998 r. Wojciech Zieliński nagrał swoją pierwszą autorską płytę „The Heart of Spider” z muzyką głównie instrumentalną, utrzymaną w stylistyce „smooth jazz”. Jest pedagogiem. Prowadzi zajęcia z aranżacji w Policealnym Studium Jazzowym w Warszawie oraz zajęcia w zakresie jazzowego kształcenia słuchu w Akademii Muzycznej w Warszawie. Wojciech Zieliński to laureat prestiżowych nagród: głównej nagrody w jedynym dotąd ogłoszonym w Polsce konkursie aranżerów (1978), trzeciej nagrody w konkursie Polskiego Radia na utwór elektroniczny (1983), głównej nagrody w konkursie kompozytorskim im. Tadeusza Bairda (1990) oraz pierwszej nagrody w konkursie kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego (2003).
Kompozycje i aranżacje Wojciecha Zielińskiego wykonywali między innymi: Felicjan Andrzejczak, Hanna Banaszak, Ewa Błaszczyk, Ewa Bem, Danuta Błażejczyk, Ewa Dałkowska, Andrzej Dąbrowski, Halina Frąckowiak, Edyta Geppert, Teresa Haremza, Krystyna Janda, Robert Janowski, Wojciech Karolak, Jan Kobuszewski, Marian Kociniak, Ewa Kuklińska, Natalia Kukulska, Alicja Majewska, Grzegorz Markowski, Dorota Miśkiewicz, Henryk Miśkiewicz, Włodzimierz Nahorny, Danuta Rinn, Maryla Rodowicz, Ryszard Rynkowski, Irena Santor, Tomasz Stańko, Katarzyna Skrzynecka, Hanna Śleszyńska, Lora Szafran, Krystyna Tkacz, Joanna Trzepiecińska, Zbigniew Wodecki, Zbigniew Zamachowski, Andrzej Zaorski, Wiktor Zborowski, Artur Żmijewski oraz wiele zespołów, w tym: Alibabki, Orkiestra Polskiego Radia Studio S-1, Perfect, Vox.

Wojciech Zieliński występuje również w roli kierownika muzycznego spektakli teatralnych, a szczególnie warte wymienienia są: „Chicago” i „Stepping out” w Teatrze Komedia w Warszawie, „Opera za trzy grosze” oraz „Kram z piosenkami” w Teatrze Syrena w Warszawie.

Wojciech Zieliński współpracuje często z Jerzym Satanowskim. W tym przypadku warto zaznaczyć współpracę przy muzyce do filmów: „Ekstradycja II”, „Boża podszewka I” i „Boża podszewka II”.

Skomponował między innymi muzykę do: „Casanova”, „Ściana Artura czyli co zrobimy z Henriettą”, „Mojżesz i Katarzyna” (spektakle Teatru Telewizji), „Bliskie spotkania z historią”, „Bieszczadzki Park Narodowy”, „Szansa na życie” (muzyka filmowa). Fragmenty muzyki autorskiej wykorzystano w serialu „M jak miłość”. www.myspace.com/wojciechzielinski

BLUE NOTE Agencja Artystyczna

realizacja: estinet.pl