ANDRZEJ JAGODZIŃSKI – BACH NA TRIO JAZZOWE, GŁOS ŻEŃSKI, VIOLĘ DA GAMBA I ORKIESTRĘ
- O projekcie
ANDRZEJ JAGODZIŃSKI – BACH
NA TRIO JAZZOWE, GŁOS ŻEŃSKI, VIOLĘ DA GAMBA I ORKIESTRĘ
Andrzej Jagodziński, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej, znakomity pianista, akordeonista, kompozytor, aranżer. W środowisku muzycznym znany i ceniony od lat osiemdziesiątych, sławę i uznanie szerokiego grona słuchaczy w kraju i na świecie zdobył w latach 90-tych XX w. z udziałem muzyków swojego tria, czołowych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej (znakomitego kontrabasisty Adama Cegielskiego i legendarnego perkusisty Czesława „Małego” Bartkowskiego, rozpoczynającego karierę muzyczną w zespole Krzysztofa Komedy), wspaniałymi jazzowymi interpretacjami muzyki F. Chopina.
W latach dwutysięcznych zaczął sięgać po utwory innych kompozytorów polskich: K. Komedy, A. Kurylewicza, J. Wasowskiego, J. „Dudusia” Matuszkiewicza, a także po utwory polskiej muzyki ludowej, czy większe formy muzyki klasycznej jak np. Sonata b-moll F. Chopina czy wybrane części symfonii L. van. Beethoven’a. Nadal bazując na Trio zaczął rozwijać aparat wykonawczy w swoich aranżacjach o innych instrumentalistów, wokalistów, orkiestrę kameralną. Kulminacją poszukiwań brzmieniowych i formalnych jest napisany przez niego Koncert Fortepianowy g-moll na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, nagrany z udziałem orkiestry Polskiej Filharmonii Narodowej, a także Requiem na trio jazzowe, troje wokalistów jazzowych i chór mieszany.
Wracając do początków sukcesu i brzmienia tria jazzowego jako podstawowego składu wykonawczego interpretującego muzykę Chopina, najnowszą inspiracją Jagodzińskiego stała się twórczość ojca europejskiej muzyki, mistrza polifonii Jana Sebastiana Bacha. W odróżnieniu od muzyki Chopina, w której złożone harmonie i wysmakowane melodie były podstawą i inspiracją do improwizacji, w muzyce Bacha, dla Jagodzińskiego i jego Tria tą inspiracją jest wielogłosowość i nieskończone możliwości przenikania i wpływania na siebie poszczególnych głosów oraz próba osadzenia tej muzyki w idiomie jazzowym. W grudniu 2020 roku ukazała się płyta Andrzej Jagodziński Trio – Bach. Kontynuując tą ścieżkę muzyczną artysta dokonał kilku opracowań utworów J. S. Bacha na większy aparat wykonawczy: Trio jazzowe, improwizujący głos żeński i orkiestrę instrumentów dawnych( wykonawczo możliwa jest wersja na współczesną orkiestrę kameralną rozszerzoną o współczesne instrumenty dęte).
Na program koncertu składają się następujące utwory:
- Uwertura. Cantate „Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” Actus Tragicus, BWV 106
- Es ist der alte bund
- Komm oh Tod du Schlafes Bruder
- Jesus bleibet meine Freude, BWV 147
- Preludium c-moll, BWV 999
- Koncert d-moll, BWV 1052 Adagio
- Partita c-moll, BWV 826. Sinfonia
Wykonawcy:
Agnieszka Wilczyńska – śpiew
Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba
Andrzej Jagodziński – fortepian
Adam Cegielski – kontrabas
Czesław „Mały” Bartkowski – perkusja
Orkiestra kameralna rozszerzona o instrumenty dęte.
PARTNER PROJEKTU
Zapraszamy do przeczytania wywiadu z Andrzejem Jagodzińskim.