ANDRZEJ JAGODZIŃSKI – BACH NA TRIO JAZZOWE, GŁOS ŻEŃSKI, VIOLĘ DA GAMBA I ORKIESTRĘ

  • O projekcie

ANDRZEJ JAGODZIŃSKI – BACH
NA TRIO JAZZOWE, GŁOS ŻEŃSKI, VIOLĘ DA GAMBA I ORKIESTRĘ

 
Andrzej Jagodziński, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej, znakomity pianista, akordeonista, kompozytor, aranżer. W środowisku muzycznym znany i ceniony od lat osiemdziesiątych, sławę i uznanie szerokiego grona słuchaczy w kraju i na świecie zdobył w latach 90-tych XX w. z udziałem muzyków swojego tria, czołowych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej (znakomitego kontrabasisty Adama Cegielskiego i legendarnego perkusisty Czesława „Małego” Bartkowskiego, rozpoczynającego karierę muzyczną w zespole Krzysztofa Komedy), wspaniałymi jazzowymi interpretacjami muzyki F. Chopina.

W latach dwutysięcznych zaczął sięgać po utwory innych kompozytorów polskich: K. Komedy, A. Kurylewicza, J. Wasowskiego, J. „Dudusia” Matuszkiewicza, a także po utwory polskiej muzyki ludowej, czy większe formy muzyki klasycznej jak np. Sonata b-moll F. Chopina czy wybrane części symfonii L. van. Beethoven’a. Nadal bazując na Trio zaczął rozwijać aparat wykonawczy w swoich aranżacjach o innych instrumentalistów, wokalistów, orkiestrę kameralną. Kulminacją poszukiwań brzmieniowych i formalnych jest napisany przez niego Koncert Fortepianowy g-moll na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, nagrany z udziałem orkiestry Polskiej Filharmonii Narodowej, a także Requiem na trio jazzowe, troje wokalistów jazzowych i chór mieszany.

Wracając do początków sukcesu i brzmienia tria jazzowego jako podstawowego składu wykonawczego interpretującego muzykę Chopina, najnowszą inspiracją Jagodzińskiego stała się twórczość ojca europejskiej muzyki, mistrza polifonii Jana Sebastiana Bacha. W odróżnieniu od muzyki Chopina, w której złożone harmonie i wysmakowane melodie były podstawą i inspiracją do improwizacji, w muzyce Bacha, dla Jagodzińskiego i jego Tria tą inspiracją jest wielogłosowość i nieskończone możliwości przenikania i wpływania na siebie poszczególnych głosów oraz próba osadzenia tej muzyki w idiomie jazzowym. W grudniu 2020 roku ukazała się płyta Andrzej Jagodziński Trio – Bach. Kontynuując tą ścieżkę muzyczną artysta dokonał kilku opracowań utworów J. S. Bacha na większy aparat wykonawczy: Trio jazzowe, improwizujący głos żeński i orkiestrę instrumentów dawnych( wykonawczo możliwa jest wersja na współczesną orkiestrę kameralną rozszerzoną o współczesne instrumenty dęte).

Na program koncertu składają się następujące utwory:

  1. Uwertura. Cantate „Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit” Actus Tragicus, BWV 106
  2. Es ist der alte bund
  3. Komm oh Tod du Schlafes Bruder
  4. Jesus bleibet meine Freude, BWV 147
  5. Preludium c-moll, BWV 999
  6. Koncert d-moll, BWV 1052 Adagio
  7. Partita c-moll, BWV 826. Sinfonia

Wykonawcy:

Agnieszka Wilczyńska – śpiew
Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba
Andrzej Jagodziński – fortepian
Adam Cegielski – kontrabas
Czesław „Mały” Bartkowski – perkusja
Orkiestra kameralna rozszerzona o instrumenty dęte.


PARTNER PROJEKTU

Zapraszamy do przeczytania wywiadu z Andrzejem Jagodzińskim.

BLUE NOTE Agencja Artystyczna

realizacja: estinet.pl

BLUE NOTE AGENCJA ARTYSTYCZNA

02-786 Warszawa,
ul. Zamiany 9/8

phone 48 22 641 90 30
mobile 48 605 588 042

bluenote@bluenote.waw.pl